Menu

Ontdek de kracht van een powernap!

7 maart 2012

Powernap?Verandering van ons slaapritme kan leiden tot slaapproblemen, concentratieproblemen, depressiviteit, agressie of eetproblemen. Eind maart gaat de klok weer een uur vooruit. Het kan wel zes weken duren voordat ons slaapritme weer normaal is. Bij de wintertijd duurt dat zo’n vier weken.

De gevolgen voor onze gezondheid worden sterk onderschat door de overheid, zo blijkt uit wetenschappelijke studies.

Sommige wetenschappers hebben echter ook eenvoudige oplossingen gevonden. Een powernap ofwel een korte siësta kan een verstoring van ons slaapritme gedeeltelijk oplossen. Neem midden op de dag zo’n 20 minuten de tijd om op een rustige plek comfortabel te liggen of gemakkelijk te zitten. Zorg dat je niet gestoord wordt. Sluit je ogen en kom ontspannen tot rust. Het is niet erg als je niet in slaap valt. Daarentegen als je wel in slaap valt, zorg dan dat je niet te lang slaapt. Zo’n 10 tot 20 minuten is echt voldoende. Je zult merken dat je daarna wakkerder bent en je beter kunt concentreren. Vermijdt vóór een powernap suiker of koffie. Een geschikt tijdstip is aan het einde van de ochtend of na de lunch. Een powernap is juist geschikt voor productieve mensen die hun hersenen even rust willen geven. Dus niet alleen voor kinderen of ouderen!

Slaap- en concentratieproblemen kunnen daarnaast goed worden verholpen door een juiste ritme en geschikte voeding. Voor een advies op maat kun je een afspraak met ons maken.


Copyright © CVG | Disclaimer