Menu

Schrijven als medicijn

7 maart 2012

Dat romanschrijvers met hun boeken ongelukkige ervaringen verwerken klinkt als een cliché. De wetenschap heeft echter aangetoond dat hier een kern van waarheid in zit. Een kwartier schrijven per dag kan ons helpen in de strijd tegen allerlei ziekten, depressie of eenzaamheid.

Mensen die hun ervaringen opschrijven of over hun ervaringen praten, genezen sneller en hebben minder last van stress. Het “van je af te schrijven” of “van je af praten” versterkt ons immuunsysteem. Het helpt ons om meer grip te krijgen op wat er in ons leven gebeurt. Patiënten die aan gewrichtsreuma of astma lijden, bleken in een wetenschappelijk schrijfonderzoek na vier maanden minder medicijnen nodig te hebben om hun symptomen te verlichten. Schrijven bleek het medicijn.

Wat voor schrijven geldt, geldt ook voor schilderen, musiceren of zingen. Er zijn meer manieren om onze emoties en gevoelens te uiten. Toch blijkt het doelbewust omzetten van emotionele beelden naar woorden een extra dimensie te hebben. Hersenonderzoek bevestigt het wonderlijke verband tussen woorden en de neurologische grondslag van emotionele trauma’s. Door te schrijven verander je de ervaring in je hersenen en het helpt om de impact van emoties waar je geen vat op hebt, te verminderen. Schrijven is een vorm van opruimen. Vastleggen wordt loslaten!

Je hoeft geen roman te schrijven om in woorden genezing te vinden. Schrijf de meest emotionele gebeurtenissen van alledag op. Wat je opschrijft, hoeft niet per se door een ander gelezen te worden. Schrijf eerlijk en regelmatig. Schrijf wanneer en zolang als bij je past. Bijvoorbeeld drie keer per week een kwartier. Je zult al gauw merken dat je dagboek het zelf overneemt. En dat jij je beter gaat voelen!

Lees meer hierover op: http://nl.odemagazine.com/doc/0130/Vastleggen-wordt-loslaten/ en http://nl.odemagazine.com/doc/0143/De_ontdekking_van_de_woordenschat/


Copyright © CVG | Disclaimer